Almindelig Katost

Malva silvestris

Katostfamilien
(Malvaceae)

Fler-årig, med jordstængel. Vokser i tør næringsrig jord, almindelig mest i Østdanmark. Bliver over 1 meter høj. Blomstrer juli-september med 2-6 lys rødviolette 5-tallige blomster fra bladhjørnerne. Blomstene har yderbæger og mange støvblade, der er sammenvoksede til et rør. Kronbladene har 3 mørke striber. Blade er rundagtig nyreformede med takkede lapper.
Insekt- eller selvbestøvning. Frugten en flad spaltefrugt, hvor delfrugterne er savtakkede og netmøstrede.

Naturmedicin: Både blomster og blade har fra gammel tid fundet anvendelse som omslag mod hævelser og på ømme hudpartier. Sammen med eucalyptus brugt som middel mod hoste. Planten indeholder flavon-glykosider, malvin, slim og garvestoffer.
En skrællet rod kan gives som tyggestang til barn, der er ved at få tænder.

Kulinarisk: De unge blade kan anvendes i salat

billeder er fotograferet ved Fakirskolen juni 2002
katost, foto Lene Verner Hansen