MartsViol

Viola odorata

Violfamilien (Violacea)

Flerårig på fugtig til tør næringsrig bund 5-15 cm høj. Bladene, i roset, er hjerte/nyreformede med dunhåret underside. På bladstilkene er små korte hår. Har jordstængel med rodslående udløbere. Blomstrer marts-maj med velduftende mørke blåviolette (sjældent hvide eller rødlilla) 5-tallige blomster på 15 mm. Bestøves af bier, men udvikler også sent i sæsonen lukkede blomster med selvbestøvning. Frugten en korthåret, enrummet kapsel på 7 mm. Spredes ofte af myrer, men kaster også selv frøet ud.

I naturmedicinen anvendes både blade, blomst og rod. Roden som brækmiddel, men også i små doser som slimløsnende middel, ligesom blomst og blade, der i udtræk anvendes mod hoste og brystinfektioner. Indenfor plantemedicin i England bruges udtræk af de overjordiske dele mod bryst- og mavekræft. Frøene har en svag urindrivende virkning.

Anden anvendelse: Blomsterne har sammen med kobber været anvendt til fremstilling af grøn malerfarve.

Fotos taget ved Fakirskolen, april 2002-2005

viol, foto Lene Verner Hansen
martsviol, foto Lene Verner Hansen

På voldanlægget har den velduftende Marts-Viol i mange år været en af de første forårsbebudere, og den breder sig og har med tiden også spredt sig ind i Fakirskolens have. Og det i flere varianter - pludselig et år kom en hvid bestand, der nu har etableret sig flere steder.

'hvid viol', foto Lene Verner Hansen