Stor Nælde

Urtica dioica ssp. dioica var. dioica

Nældefamilien
(Urticaceae)

Flerårig 30-130 cm høj med firkantet stængel med modsatte blade og mange underjordiske udløbere; således at planten kan danne store bestande.
Vokser på nærings- og kvælstofrig jord, solrige steder. Blade er groft saktakkede, æg-hjerteformede og sidder modsatte på stængelen, som ligesom bladene har brændehår. Blomstrer juli-august med små 4-tallige blomster i ralelignende stande. Frugten er en nød.
Bestøves af vinden. Frugten en 1,5- 2,5 cm lang flad skulpe på opret stilk; frøene sidder i én række og kastes eksplosivt ud ved berøring, når skulpen er moden.

Naturmedicin:: Planten har længe været brugt som lægeplante. Den anvendes mod rheumatisme og gigt, virker blodrensende ved hudsygdomme og udligner blodets hæmaglobinindhold. Den stopper/hæmmer næseblod og for kraftig menustration. Bladene anses for at være bloddannende. Desuden kan udtræk af planten lindre høfeber, astma og kløe efter insektbid. Roden har i følge nutidig forskning positiv virkning for godartet prostatitis.
Plantens grønne dele indeholder flavonider, aminer (bl.a. histamin), glykokinoner, samt calcium, kalium, jern og kiselsyre.

Desuden anvendes den til hårvand og hårshampo.

Foto herunder taget ved Fakirskolen april 2005

Stor Nælde, foto Lene Verner Hansen

Foto herover taget ved Fakirskolen juni 2006

Stor Nælde, foto Lene Verner Hansen

Navnet nælde kommer af et gammelt indogermansk ord for at sy, spinne og væve (beslægtet med ordene nål og net). Og ganske rigtigt er nogle af de ældste tøjstykker, der er fundet i Skandinavien, vævet af nælde.
Under 1. verdenskrig blev teknikken genoptaget, dog kun til reb og tov og lignende.

På svensk hedder planten: Brännässla
på norsk: Stornesle
på engelsk: Common Nettle
på tysk: Große Brennessel

Kulinarisk: De unge blade er en meget delikat grønsag, som kan tilberedes som spinat eller anvendes i suppe (brug handsker, når du plukker og vasker den). Til supper og saucer kan man også anvende tørrede pulveriserede blade; brug evt. en sigte for at frasi rester af stilke.